רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

אלו דברים לשבת פרשת ויצא תשע"ד


פרשת ויצא היא הפרשה של כל אדם.

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ:

"הפרשה הזו היא לא רק פרשת השבוע, והבעיות שעולות בתוכה הן לא רק הבעיות של יעקב - זו פרשת התקופה ופרשת הדורות שלנו. זה לא שבשבוע הבא נעבור לסיפור אחר - זו פרשה בו אנו חיים במשך הדורות האחרונים, בצד הזה שאדם עומד ופתאום מבין איך נראה העולם שסביבו. והשאלה היא מה עושה יעקב של עכשיו כשהוא עומד אל מול הדברים האלו."
...
"הפרשה הזו היא הפרשה של החיים שלנו כבני אדם, החיים שלנו כבני יעקב. הבעיה הזו של יעקב, האיש הישן, היא בעיה כללית. יעקב רואה את החזון הזה, הסולם שמחד מגיע השמימה ומאידך מוצב ארצה, והוא יכול להבחין ולהכיר באמיתיות שלו דווקא כאשר הוא יוצא מבית אבא, משום שאז היא מובנת מתוך המציאות מסביב. כשהוא בבית המדרש הוא לא ראה מלאכי א-לוהים עולים ויורדים בו, מפני שהוא לא ידע עד כמה העולם תלוי ועומד לו על יעקב אחד. היה נראה לו שהוא יכול להיות שם בתוך הקופסה שלו, ושהכל בסדר; שיתקיים העולם על ידי שם ועבר, על ידי אנשים אחרים.
'כל העולם לא נברא אלא לצוות לזה' (ברכות ו, ב). עומד לו עולם שלם ואומר: האדם הזה צריך להיות ההצדקה של המציאות, הכיוון והמשמעות של העולם. 'כי זה כל האדם' (קהלת יב, יג) - זהו האיש שעליו עומד הקיום של העולם. העולם הוא המסגרת בה האדם הזה- כל אדם - אחראי, וכשיש פגמים, פירוש הדבר הוא שלא מתקיים העניין של 'ישראל אשר בך אתפאר'.
הדרישה מהאדם היא שדמותו שלמטה תתאים לדמותו שלמעלה. זו דרישה קשה מאד, חמורה מאד, וגם אלו שעובדים על זה בכל לב ונפש, שלא הפסיקו מיגיעתם אפילו רגע אחד, גם הם נשאלים 'האם זה ישראל אשר בך אתפאר ?' הדבר הזה לא תלוי בגדולי ישראל ולא בצדיקי הדורות, לא בחכמים ולא במנהיגים; הוא תלוי באיש אחד שאחרי שנים של עבודה יצא החוצה לרגע אחד. אז הוא מתחיל לראות איך כל העולם כולו עומד ותלוי עליו. איך שכל המציאות כולה תלויה בו. למרות שרגליו עומדות ארצה ממש ובהחלט ייתכן שהוא גם שקוע באדמה - ראשו מגיע השמימה. רק שם הוא הגבול."*





בתחילה חשבתי להביא כאן את כל מילות השיר. אחר כך נמלכתי בדעתי, הן מכיוון שהתרגום של השיר כולו קצת קשה עלי והן מכיוון שלאחרונה, בעקבות העיון שלי בהשל , ואולי מסיבות נוספות, אני מעדיף את העיון הממוקד בפסוקים בודדים על פני העיון בטקסטים ארוכים. ולכן להלן אביא את שני הבתים הראשונים של השיר בלבד (2 בתים מתוך ה 16 שבשיר) . השיר כולו, כמו גם הנושא, כבוד האדם, שווה עיון, ממוקד, ממושך ותמידי ; ובנוסף ובעיקר - הנושא שווה לא רק עיון אלא ובעיקר - עשייה.


DIGNITY
(Words and Music by Bob Dylan)
1994 Special Rider Music

Fat man lookin in a blade of steel
Thin man lookin at his last meal
Hollow man lookin in a cottonfield
For dignity

Wise man lookin in a blade of grass
Young man lookin in the shadows that pass
Poor man lookin through painted glass
For dignity


כבוד האדם ^

בוב דילן 
איש שמן מביט בלהב הפלדה 
איש רזה מביט בסעודתו האחרונה
איש חלול מביט בשדה הכותנה
תרים אחר כבוד אדם
איש חכם מביט בלהב דשא
איש צעיר מביט בצל עובר
איש אביון מביט מבעד לזכוכית צבועה
תרים אחר כבוד אדם
                 שבת שלום
                       ג'ף
* הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ , "חיי עולם - שיחות על פרשת השבוע", הוצאת קורן ירושלים,  שפע - מגיד, עמ' 66, 70 -71
^ התרגום שלי הוא על בסיס התרגום שמופיע באתר רשימת תרגומי דילן שברשת (בשינויים די משמעותיים). אני שב ומבקש - אשמח לדעת מי הוא האחראי לתרגומים באותו אתר , כדי לתת לו הקרדיט המגיע עבורם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה