רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 13 באוקטובר 2014

אלו דברים לשבת פרשת בראשית תשע"ה


החלק הראשון של שיחה של אברהם יהושע השל באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ב1968 מוקדש לדיון בחשיבות של שאלת שאלות.
ראו בhttps://www.youtube.com/watch?v=dVIbDLAvBNs
השל מציע וטוען שהשאלה החשובה ביותר שעלינו לשאול את עצמנו היא "מיהו אדם ?" Who is Man.
זוהי הכותרת לספר של השל שפורסם ב1965אך טרם תורגם לעברית. מדובר בפרסום בכתב המכיל ששה פרקים והמבוסס על סדרה של שלוש הרצאות שנתן השל במאי 1963 באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב. באותה העת הופיע בסטנפורד גם הסופר האפרו-אמריקאי ג'יימס בלדווין; והתקיימו הפגנות בקמפוס נגד אלימות משטרתית שהופעלה כלפי שחורים בבירמינגהם אלבמה. המידע הזה מופיע בעמ' 230 לכרך השני של הביוגרפיה של השל "רדיקל רוחני" (באנג') שגם הוא טרם תורגם לעברית.
שבת פרשת בראשית, הבאה עלינו שוב, השבוע לטובה, היא הזדמנות לחזור לענייני ראשית, התחלות, התחלות חדשות, התחדשות, ניסיונות להתחדשות, אשליות (ישנות ?); לעסוק מחדש, תוך מאמץ של התחדשות בשאלות שהן רלוונטיות תמיד. אנחנו נעים בתוך הזמן, משתנים וגם מתכלים, מבטנו על השאלות ה"נצחיות" משתנה, ועם מתמזל מזלנו ומאמצים נושאים פרי, לעיתים אף משתבח המבט...
עבורי שבת פרשת בראשית, בנוסף להיותה יום ההולדת של בתנו הקטנה, רחלי, מציינת את חידוש העיון בתורה "דרך עיניה של זורנברג". אביבה גוטלייב זורנברג פרסמה עד כה שלושה ספרים, הראשון עוסק בספר בראשית, השני בספר שמות. מכאן,  שהחל מספר ויקרא ואילך  "אתה לבד". לבד עם עולמם העשיר של כל שאר פרשני התורה לדורותיהם.
בכל אופן, הספר השלישי של זורנברג, שהוא בינתיים היחיד שתורגם לעברית, עוסק ב"סערות הנפש של גיבורי התנ"ך".
הפרק הראשון בספר עוסק בסיפור אדם וחוה והנחש, או כדבריה של זורנברג בראשיתה של התשוקה.
ואלו דברי זורנברג* בפסקה הפותחת לפרק א שבספר שכותרתו "הפיתוי אל הגן":
"ההיסטוריה הרשמית של התשוקה מתחילה כאן: ' וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ' (בראשית ג, 16). במילים אלה מצהיר אלוהים על גורלה של חוה, כמעין מתווה מלנכולי של היחס בין כוח לתשוקה. התשוקה כרוכה בפגיעות: להשתוקק פירושו לאבד את האוטונומיה האישית. האחר הנחשק קונה לו ריבונות שהאני נכנע לה, חרף הכאב הבלתי נמנע שבכניעה. הפירוש הקלאסי של רש"י רק מוסיף קדרות לתפישה אפלה זו: התשוקה הנשית מביאה עמה אילמות, כישלון של השפה, והכישלון הזה כשלעצמו מעניק כוח לאחר."^
ואידך זיל גמור...
שבת שלום
    ג'ף

* בתרגום מופלא של ענת שולץ.
^אביבה גוטליב זורנברג, "תהום אל תהום, סערות הנפש של גיבורי התנ"ך", הוצאת כנרת, זמורה ביתן דביר - מוציאים לאור בע"מ, עמ' 37

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה