רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 21 בינואר 2015

אלו דברים לשבת פרשת בא תשע"ה


אני לומד הרבה מאברהם יהושע השל.
כיצד ניתן ללמוד ממי שאינו עוד בחיים ?
simple , זה פשוט. ראשית לכל יש לנו את ספריו.
שנית, ניתן להאזין  - ברשת - לכמה משיחותיו של השל משנות הששים של המאה הקודמת , שיחות שהוקלטו בשעתן ולאחרונה הועלו לרשת. וישנן גם כמה קטעי וידיאו שניתן לצפות בהשל מתראיין.
ומה למדתי עד כה מהשל ?
ראשית לכל  - לשים לב למילים. באחת השיחות השל מתייחס לנושא הזה של השפה בימינו מפורשות ומתריע כי אנו חיים בעידן שבו נעשים ניסיונות חוזרים ונשנים להביא לזילות השפה. ראו בין השאר בשיחה בפני קהילת אוטאווה במאי 1967 על רוחה של היהדות או על משמעותה של השבת בימינו ב-
https://www.youtube.com/watch?v=JpIhkpsbTk4.
שנית, מהשל אני לומד את חשיבותן של שאלות. גם בנושא זה אומר השל דברים מפורשים, הפעם זה בשיחה בפני סטודנטים בקליפורניה במאי 1968. ראו ב -
https://www.youtube.com/watch?v=dVIbDLAvBNs
זה מוזר -מצד אחד העדויות על השל כמורה פרונטלי ,מפי תלמידים לשעבר שלו אינן מחמיאות. במו אזני שמעתי על כך מתלמידים לשעבר של השל שמתגוררים בארץ. מצד שני - מול קהלים שונים ובאמצעות ספריו - אין שני לו כמורה רוחני לדורו ולדורות. אך לסבר את האוזן ראו  ספרו של מוריס פרידמן על השל ואלי ויזל (באנגלית - "אתם עדיי" ) והערכת פועלו של השל  בידי פנחס פלאי זצ"ל במאמר שפורסם בשדמות פא/פב (תשמב) 183-187. (נוסח אנגלי של הדברים מופיע בגיליון קיץ 1983 של בטאון ל"מחשבה ולמחקר דתי" שנקרא "עמנואל"). 
וכעת לשאלה משל עצמי : למה אני מספר לכם את כל זה כעת ?
באחת הרשומות הראשונות של "אלו דברים" ציטטתי שורה משיר של בוב דילן שנקרא restless farewell
כותב שם דילן : It’s for myself and my friends my stories are sung
"זה עבורי ועבור ידידי שסיפוריי מושרים" שזה אומר בהקשר שלנו כאן ש"אלו דברים" נכתב גם עבורי, זהו צורך שלי ומטעמים שונים הייתי צריך לומר את מה שאמרתי בפתיחת הדברים על השל.
שלום רוזנברג כתב בפרק א לספרו על "טוב ורע בהגות היהודית"  : " סבור אני שהמחשבה היהודית מהווה מעין דיאלוג. דיאלוג עם החוץ ודיאלוג של האדם היהודי עם עצמו". (גם דברים אלו  הבאתי בעבר כאן באחת הרשומות של "אלו דברים").
מלבד הדיאלוג שאני מקיים לאחרונה עם עצמי - ורשומה זו היא השתקפות מסויימת לאותה הדיאלוג, - אני מקיים כפי שזה די ברור - דיאלוג עם הוגים שונים, חלקם חיים וחלקם מתים.
ר' שמחה בונם הציע פעם ש"על כל אדם למצוא לעצמו מורה מבין החיים, ומורה מבין הגדולים שנמצאים בעולם האמת". (אמרה זו ראיתי בפרק התודות בתחילת ספרה של אורה ויסקינד אלפר "בינת הלב" (אנג').
גם דברים אלו הופיעו בעבר כאן באלו דברים.

מסתבר שהייתי צריך לסיכום הביניים הזה. 

תקופת של בחירות היא תמיד תקופה של ההיפך מהתרוממות רוח. על זה נדמה לי אין צורך להרחיב את הדיבור. נוסיף לכך את אירועי התקופה האחרונה מבית ומבחוץ...

בראיון האחרון עם השל, השאלה הראשונה ששואל אותו המראיין היא "מניין שאבת את הרעיונות שמלאו את הספרים הרבים שכתבת ?" ואתם יודעים מה היתה תשובתו של השל ?
השל השיב:

"עבודה קשה, הדרכה נאותה וסביבה מתאימה. שפר עלי מזלי מאוד בכך שחייתי כילד וכנער צעיר בסביבה בה היו אנשים רבים אותם יכולתי להעריץ, אנשים שעסקו בשאלות של החיים הפנימיים, של חיי הרוח, ושל הצדק והיושר. אנשים שגילו כלפי זולתם יחס חם של השתתפות והבנה".

אלו הם דברים שאנחנו  וילדנו זקוקים להם גם היום, גם אם אנחנו איננו מוכנים להודות בכך.

שבת שלום
     ג'ף





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה