רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 7 בינואר 2015

אלו דברים לשבת פרשת שמות תשע"ה



"Without an awareness of how wrong things are, nothing will ever change."
Avivah Zornberg

"ללא הכרה בדבר חומרת המצב ומדוע הוא כך, לעולם לא יהיה שינוי."
 - אביבה זורנברג

לקראת השבת הקרובה שבה אנחנו מתחילים לקרוא את ספר שמות, חיפשתי, מטבע הדברים, את ספרה של זורנברג על שמות כדי לעיין בו.
כמובן שלא מצאתי את הספר. הוא משחק איתי, כפי שעושים זאת רבים מספריי לעיתים קרובות משום מה, את משחק המחבואים.
בצר לי פניתי לרשת האינטרנט, אולי אמצא שם איזה טקסט , או דברים של זורנברג בנושא.
אכן מצאתי. ועוד איך.
מדובר בשיחה בין קריסטה טיפת, אשת הרדיו הציבורי בארה"ב המתמקדת בענייני דת ורוחניות, לבין זורנברג על פרשת יציאת מצרים.

ראו : http://www.onbeing.org/program/exodus-cargo-hidden-stories/feature/untitled/574

התמלול של השיחה הזאת נמצא ב
http://soundlearning.publicradio.org/subjects/world_religions/judaism/Transcript_%20Exodus%20and%20Passover_%20Car.pdf

אמנם מדובר בשיחה ותמלול באנגלית. מתעוררת כאן השאלה מדוע להציע את החומר הזה - לקהל דוברי עברית 
ללא תרגום. זאת אמנם שאלה.

בתוך השיחה הזאת טמונה תשובה אחת אפשרית.
בהתייחסה לגילוי של הקב"ה בפני משה בסנה הבוער, מתמקדת זורנברג , בעקבות המדרשים, ברגישות חושיו של משה, שהביאוהו לשים את ליבו לסנה הבוער שאיננו אוכל. 
הכתוב מספר : "...וירא והנה הסנה בוער באש והסנה איננו אוכל; ויאמר משה אסורה נא  ואראה  את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה; וירא ה' כי סר לראות וייקרא אליו אלוהים מתוך  הסנה ויאמר משה משה ויאמר הנני."

המראיינת שואלת את זורנברג כיצד היא קוראת את הסיפור הזה
וזורנברג משיבה (בתרגום שלי) : " זה מתחיל בכך שמשה "סר לראות" את הפלא הזה של סנה בוער שאיננו אוכל. ברגע הראשון הזה של "אסורה ואראה" יש משהו, יש איזו תכונה רוחנית מסויימת המאפשרת לו "לסטות מהדרך הסלולה המוכרת והצרה, כביכול, לסטות מההתמקדות בענייני עצמו ולו  לרגע, כדי לשים לב לאנומליה בעולם ולחפש בה משמעות. בנקודה זו  - כאשר משה סר לראות - פונה הקב"ה אל משה בדיאלוג ואומר לו בעצם שהגיעה שעת הגאולה.
הדבר הבולט בתיאור (בנרטיב ) , אומרת זורנברג, הוא סרובו העקבי של משה לקבל על עצמו את המשימה."

אנחנו מכירים את סיפור הסנה הבוער מהגן ומבית הספר, מההווי ומהזמר הישראלי. מה כבר יכולים לחדש לנו ? אולי אולי המאמץ שנדרש לפענח האנגלית, אולי המוזרות שבשיחה זו למי שאינו בקי באנגלית  תעורר איזו שהיא סקרנות שתוביל לראייה חדשה של הדברים.

ואולי לא.

שבת שלום
     ג'ף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה