רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 15 ביולי 2015

אלו דברים לשבת פרשת מטות - מסעי תשע"ה


הקדמה 

"אני כאן." כותב ציסלוב מילוש," שתי מילים אלה אוצרות את כל הניתן להיאמר. מהן מתחילים ואליהן חוזרים. כאן – כלומר ,על פני כדור ארץ זה, ביבשת זו ולא באחרת, בעיר זו ולא באחרת, בעידן זה שאני מכנהו שלי, במאה זו, בשנה זו. לא ניתנו לי כל מקום וזמן אחרים ואני מתגונן מפני הרגשת החלופיות של גופי באמצעות נגיעה בשולחן. הרי אלה הרגשות יסוד – אך כלום אין דעת החיים מיוסדת על גילוי הדרגתי של אמיתות יסוד."*

לקט של דברים

מתוך רצון שלא לכתוב משלי השבוע, שוטטתי וחיפשתי דברים להציב כאן. הדברים שלפניכם הם אחר בחירה. דברים רבים ושונים נשארו מחוץ לאלו דברים. דברים שבחרתי שלא להציב כאן. אלו הדברים שלהלן נבחרו על ידי להיות מוצבים כאן.





"כתבתי על עניינים מעניינים שונים ועל פי רוב לא כדרך שרציתי. יודע אני כי גם עכשיו לא אכתוב כפי שהיה בכוונתי מזמן ולאמיתו של דבר הנני תמיד מודע לכך שאני שואף אל הבלתי אפשרי. מה שדרוש כאן – הרי זו היכולת למסור את כל הפליאה של 'היות כאן' במשפט אחד שאינו בר השגה ואשר בו יופיעו בד בבד הגרעיניות והריח של בשרי, כל תכולת הזיכרון וכל אמירות ה'הן' וה'לאו' שלי היום."*


"אבל ברדיפתי אחר הבלתי אפשרי למדתי דבר מה. כה מתבייש, כל אחד מאתנו, באוזלת ידו ובאי ידיעתו עד כי הוא מוצא לנכון להעביר לזולתו רק את המובן בעיניו."*



"אולם יש ואנו נפטרים, לא על נקלה, מרגש הבושה ומתחילים לדבר בגלוי על כל שאיננו מבינים. אם אינני חכם, מדוע עלי להעמיד פנים שהנני כזה ? אם אני חסר אונים, מדוע עלי להתחזות כמי שבאמתחתו צרור עצות לבני דורו ? ושמא מבוסס ערך המגע בין בני אדם על הודאה במגבלות עצמך שהן באורח נעלם מגבלות המשותפות לרבים ואין זהות בינן לבין אלה שלפני מאה או לפני אלף שנים ? אפשר שבשעה שמכל עבר עולים שאון הניתוחים  והמולת המסקנות אין העדות על אי ההבנה חסרת תועלת לחלוטין ?"*

שבת שלום
    ג'ף

* ציסלוב מילוש  "על תוכניתי" בתרגום דוד וינפלד, בקובץ "אחרי מהפכות רבות מבחר מן השירה הפולנית שאחרי 1945" , הוצאת כרמל,  עמ' 49 - 51

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה