רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 10 בספטמבר 2015

אלו דברים לשבת פרשת ניצבים תשע"ה (annotated)



שיימוס היני הוביל אותי ליוסף ברודצקי[1]; יוסף ברודצקי הוביל אותי ללב  לוזף[2] ; לב לוזף הוביל אותי לבוזינה שלקרוס[3]; בוזינה שלקרוס כתבה ספר על שלושה משוררים גולים, "שני פולנים ורוסי"[4] : זגייבסקי, הרברט וברודצקי; לוזף מביא  בביוגרפיה שלו על ברודצקי דברים של שלקרוס על חווית "התגלות המשנה חיים"[5] שארעה לכל אחד משלושת המשוררים הנ"ל במקום גלותם[6]; הרב שג"ר מדבר על חוויה מעין זו בדרשה הראשונה שלו בספר "זכרון ליום ראשון"[7]; תוך כדי העיסוק הזה ב"התגלות משנה חיים" אני נזכר באמירה של ברודצקי שראיתי אותה ואף רשמתי אותה באיזה מקום ; אני מוצא אותה בדף הפייסבוק שלי[8]; קודם לכל "השרשור" הזה אני מעיין ב"שטיינזלץ על הפרשה"[9] והוא מדבר על האינדיוודואליות של דרכו של אדם[10]; האמירות  של ברודצקי ושל הרב עדין מביאות אותי למחשבה ש: "ויהי מה ! אם אתה חש שלא הגעת - עליך לעבוד יותר קשה "; זה מזכיר לי סיפור חסידי שמיוחס, נדמה לי, לבעל שם  טוב, על אב שבא  להתייעץ עם הרבי על בנו ; שואל אותו הרבי "אתה אוהב את בנך ?"  "כן" משיב האב "אהוב אותו יותר" אומר הרבי; אני לא מצליח למצוא איפה אצל השל ראיתי את הסיפור הזה; מתוך המבוכה והתסכול בעקבות כישלון החיפוש הזה אני מתחיל לרשום את הדברים הנ"ל על שיימוס ועל ברודצקי וכו'.

שבת שלום
     ג'ף



[1] מאמר של היני על ברודצקי בספר מאמרים של היני שנקרא Finders Keepers; וכן בהרצאה של היני בm.i.t  שניתן לצפות בה ברשת
[2] מחבר הביוגרפיה של ברודצקי
[3] Lev Loseff , Joseph Brodsky a literary life, Yale U Press, p 193
[4] שם, ספרה של שלקרוס נקרא Through the Poet's Eye    "בעיני המשורר"
[5] epiphany
[6] "Bozena Shallcross in her very interesting book on two Poles and a Russian, Zagajewski, Herbert, and Brodsky, notes that all of them describe some epiphany, some turning point, when , in a strange and alien place, they suddenly come upon something mysterious and beautiful."
[7] הרב שג"ר, זכרון ליום ראשון, דרשות לימים–נוראים, הוצאת ישיבת שיח, עמ' 20 : "יכול הטוען לטעון, האם באמת מישהו מאתנו חושב שבאמת אפשרי שיהיה אחרת ?האם נזכה לסליחה במישור האישי המסוכסך, ובמישור הלאומי הסבוך ומלא הקונפליקטים ? אולי כל זה איננו אלא הונאה עצמית ? האם מישהו מאתנו יזכה באמת למחילה ? הרי ה'זה' הוא 'זה', קשה ובלתי ניתן לשינוי.
לדעתי," אומר הרב שג"ר,"התשובה היא כפולה . ראשית – יתכן ! היו דברים מעולם ! ישנם אנשים ששינו את אורחות חייהם; שקיבלו על עצמם קבלות אמיתיות; שלבותיהם היו שלמים איש עם רעהו ואיש עם עצמו. ישנה מציאות כזו, ומי יודע ? אולי גם אנו נזכה לה ? בסופו של חשבון , אין הדבר תלוי אלא בנו." וראו שם את הדרשה במלואה.
[8] "Throughout your life try to imitate time, do not raise your voice, do not rage. If, however, you do not succeed in following this prescription, do not grieve, for when you lie under the earth and fall silent, you yourself will resemble time"
Joseph Brodsky quoting Leonidas of Tarent, Joseph Brodsky a literary life, Yale University Press, p.181
. תרגום חופשי שלי :
" במשך כל חייך נסה לחקות את הזמן, אל תרים את קולך, אל תכעס. אם , יחד עם זאת, אינך מצליח במשימה זו, אל תתעצב, כיוון כאשר תשכב באדמה ותשקוט, אתה בעצמך תדמה לזמן"
[9] הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ , חיי עולם שיחות על פרשת השבוע, הוצאת "מגיד- שפע", עמ' 437 - 443
[10] "יש דברים שאפשר להעביר את איכותם לאחרים על ידי הסבר, ויש דברים שאדם יכול ללמוד אותם רק בעצמו." שם 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה