רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 12 בנובמבר 2015

אלו דברים לשבת פרשת תולדות תשע"ו



אחת הנקודות המשותפות להשל ולשג"ר היא ההכרה בחיוניותה ובחשיבותה המכרעת של שאלת היסוד. שאלת היסוד שנשאל האדם; השאלה הטבועה בעצם מציאות קיומו עלי אדמות
אשתדל להדגים זאת באמצעות עיון בקטע להלן מתוך שיעור על תורה נז מתוך כרך ב' לשיעורים על ליקוטי מוהר"ן. בשבוע שעבר עיינו בפסקה מתוך שיעור על תורה א בליקוטי תנינא ואמרתי בסוף הדברים שם, שיהיה להם המשך. ואכן הדברים שלהלן מהווים המשך לאלו דברים משבוע שעבר.
אומר הרב שג"ר* :
"אדם צריך להסתכל על חייו מפרספקטיבה של הנצח, מתוך נשימה ארוכה. לרוב האדם נמצא במצב של הסתר; הוא חי את חייו באופן סתמי, מתוך תענוגות חולפים. הסתכלות על החיים מפרספקטיבה של נצח תאפשר לנו להשתחרר מההסתרה. אין מדובר רק בהסתכלות שכלית אלא בשינוי ההתייחסות הפנימית. עלי לשאול: איך אני חי את חיי ? האם אני הולך לקראת משהו ? אל מטרה כלשהי ? האם המטרה הזו ראויה ? כשיש לנו מטרות בחיינו, הן בדרך כלל באות לספק צרכים קונקרטיים, מיידיים, חברתיים-גשמיים ורוחניים. חיים המונחים על ידי צרכים יהיו תמיד סתמיים. אבל היכן היא המטרה הנצחית שהיא מעבר למיידי - מה אני רוצה לעשות בחיי ? איך מה שאני עושה קשור לתכלית הנצחית של הבריאה ? איך הוא מקדם את רצונו של הקב"ה, כפשוטו ממש ? האם אני עושה את רצונו של בורא עולם (באיזה אופן שלא נבין מהו רצונו יתברך)? האם אני צועד ומצעיד אחרים בכיוון שאותו רוצה הקב"ה ? כל השאלות הללו מחייבות מאדם הרוצה להתמודד עמהן נשימה ארוכה, הקשבה והסתכלות סבלנית. האדם צריך שתהיה לו  נגיעה בנקודה העמוקה של חייו, ואין פלא שרבי נחמן מדבר כאן על תוכחה, כי כדי לצאת מההסתר הכפול נדרש משהו שיזעזע את האדם ויוציא אותו מתוך ההסתכלות קצרת-הטווח."
ולסיום וכהמשך ישיר לדברים אלו:



 חודש טוב ושבת שלום
          ג'ף

*בעמ' 222-223 שם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה