רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 31 במרץ 2016

אלו דברים לשבת פרשת שמיני - פרשת פרה תשע"ו


אזהרת מסע: לפנינו מסע אסציאטיבי קצר...

היה נראה לי מוזר השבוע, שבכל חנויות הספרים שאני חיפשתי, לא היו על המדפים ספרים של המשורר ישראל אלירז ז"ל שנפטר לפני כשבועיים.
דרור בורשטיין כתב בבלוג שלו לפני כמה שנים : "אלירז יכול לשנות את חייך מפני שהוא יכול ללמד אותך להתעורר". ראו https://drorburstein.com/2010/05/20/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%96-%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C-%D7%9C%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9A/
אלירז, כמו השל - ואולי כמו מרבית אם לא כל המשוררים -  ראה וכתב על הפלא שמסביב, הפלא שבעצם הקיום.
עוברים עלינו ימים מגעילים בתקופה האחרונה. 
איזה משפט ?! מוזר , תמוה, סתמי במידה מסוימת,...
על כל פנים, כך נראה לי. "עלינו לשבח לאדון הכל לתת גדולה ליוצר בראשית." אם  - ואני לא אעשה זאת כאן  - אם אמשיך  לצטט מתוך הפיוט/תפילה הזאת אקלע מיד ובצדק  - לוויכוח פוליטי (ואולי לא רק פוליטי)  נוקב ולא זאת כוונתי.
"כוונתי ?"
ב"ה כוונתי"מאפשר לי להזכיר כאן ו"לחשב מחדש מסלול", על ידי אזכור משפט של צ'סלוב מילוש בתרגומו של דוד וינפלד "אחרי הכל , מדע החיים מותנה בגילוי ההדרגתי של אמיתות יסודיות."*
גם במפגש הלימוד החודשי בירוחם בהגותו של השל, נסבו דברים על המצב. על אף שבתחילה נשאתי את דגל האופטימיות האינסופית מבית מדרשו אל רבי נחמן, גם אני, בעקבות המצב והדברים באותו הערב, הגעתי למחוזות הייאוש. 
אך כפי שציין אסא כשר במסמך "שמונה השגיאות" שלו בהקשר לדיון על "החייל היורה מחברון" בנקודה השמינית
"ייאוש הוא שגיאה. חובה להיאבק על דמותה של המדינה ועל איכותה של החברה, כל אחד בסביבתו, כל אחד במעגלי ההשפעה שלו, אפילו היא צנועה. אסור להתייאש.."^

מלכתחילה, התכוונתי, לנוכח המצב ולקראת חג הפסח שבאופק, להביא כאן דברים של השל על השבת ועל החירות. אך נפסיק כאן בשלב זה

שבת שלום
    
     ג'ף 


*צ'סלוב מילוש *על תוכניתי" בספר "אחרי מהפכות רבות, מבחר מן השירה הפולנית שאחרי 1945", תרגום דוד וינפלד ורפי וייכרט, כרמל 2000. באנגלית מופיעים הדברים תחת הכותרת My Intention ( "כוונתי")
^ ראו בדף הפייסבוק של אסא כשר מ28/3/16 https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10205995093224979&id=1490082649

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה