רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 14 בספטמבר 2016

אלו דברים לשבת פרשת כי תצא ולחודש אלול תשע"ו


דברי הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ בפרק שכותרתו: "תשובה קדמה לעולם", מתוך ספרו, "חיי שנה" הוצאת המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים ומלתא בע"מ, 2008, ע' 324 - 325:

"במהות הדברים, צריכים אנחנו לחזור בתשובה על כך שאנחנו חיים חיים פרטיים - 'חיים אזרחיים'. אדם יכול להיות שומר מצוות; אבל התודעה שלו, כמכלול, היא בדרך כלל תודעה אזרחית - ללא הרגשה מוחשית של נוכחות ה' בהם. חלומם של הרבה אנשים, בעיקר אנשים דתיים, הוא להתנהג עם הקב"ה כמו שנוהגים בכמה משפחות עם הוריהם הזקנים: אדם שולח את אביו למושב זקנים, מהודר ככל שיוכל להרשות לעצמו, ואומר לו: 'אבא, אני אוהב אותך, אני אבוא לבקר אותך בכל יום, אפילו אביא איתי את הילדים; אבל יש לי בקשה אחת: אל תבוא אלי הביתה.' כך היינו רוצים לעשות עם הקב"ה: אנו מוכנים לבנות לו בית, אפילו יקר - בתנאי שהוא יישאר שם, ולא יבוא אלינו; כי אנחנו רוצים לחיות את חיינו בלעדיו. אנחנו מוכנים לתת לקב"ה אחוזים - בכסף, בזמן, אפילו בנוחות - בתנאי שתהיה הפרדה מהותית בין התחום שלנו לתחום שלו.
ההפרדה הזו אין פירושה, בהכרח, שאנו רוצים להיות נואפים, גנבים או אוכלי טריפות; פירושה שאנו רוצים לחיות 'חיים נורמליים' כשאר הגויים, שכן זהו בדיוק המודל שלהם: בונים קתדרלות שאין כמוהן ליופי, שלפעמים משקיעים בבנייתן מאות שנים - אבל הן עומדות לעצמן, הן אינן מגיעות אל האדם עצמו. לכל אחד יש את הבית הפרטי שלו.
הפיתוי לחיות חיים שכאלו, לא נוצר מחמת חטא, ואף לא מחמת חיסרון אנושי של אדם זה או אחר; זהו הפיתוי של מציאות העולם באשר הוא עולם. העולם הוא 'העלם' - הסתר פנים, ומשום כך הוא נותן את האפשרות לחיות חיים שכאלו - אשר במרכזם ובמהותם תלויים בכל מיני דברים אחרים, ולא בקב"ה. על הדבר הזה צריך לעשות תשובה. גם אם לא עוברים אף עבירה, יש צורך לעשות תשובה על עצם חיי היוםיום הרגילים; שכן ההרגשה של מציאות ה' היא הנקודה המרכזית של היותנו יהודים."


יש הרבה דברים, לרבות דברי ביקורת, שאפשר ואולי צריך, לומר בהקשר לדברים לעיל.

הוגים  גדולים, דוגמת השל ויבדל"א הרב עדין, כוונתם לעורר אותנו לא רק לתשובה, אלא גם - לחשיבה.

שבת שלום
      ג'ף






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה