רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 8 בפברואר 2018

אלו דברים לשבת פרשת שקלים - משפטים תשע"ח


רוח רעה עוברת על ארצנו. 
אולי גם אתם מרגישים בכך?
מחבלים רוצחים בנו, 
ראש הממשלה נתון בחקירות, 
תומכיו טוענים שמדובר בעלילת דם 
שנועדה להחליף את השלטון שלא באמצעות הקלפי;
מתנגדיו טוענים שבהתנהלותו פוגע ראש הממשלה ללא תקנה (כמעט)  בדמוקרטיה הישראלית.
המדינה מבקשת לגרש זרים - אלה חושבים שמדובר בצעד הכרחי בל יגונה בחינת "עניי עירך קודמים"; אלה סבורים שמדובר בפגיעה באושיות המוסר היהודי.
רב בישראל טוען בקלטת שפורסמה איכשהו בכיכר העיר  (פייסבוק ועוד ) שנשים נחותות מבחינה רוחנית מגברים...אתה לרבות את תופסים את הראש בהשתוממות : מה ? מה ?
רוח רעה עוברת על ארצנו.
כתיקון מה אני מביא כאן דברים שכתב הרב אילעאי עופרן באחד הפוסטים שלו בפייסבוק כתגובה לדברים של אותו הרב. וכן לסיום - אחת הגרסאות של שירו של פול סימון "המתאגרף" הודות לשורה שאומרת ש"אחרי שינויים על גבי שינויים נותרים אנחנו, פחות או יותר כפי שהיינו קודם"*. על אף הכל ולמרות הכל, עודני מאמין שיהיה טוב. כהודאתו של מו"ר אברהם יהושע השל "אופטימיסט אני, בניגוד למיטב שיפוטי".

צריך לומר ביושר - למחשבה שנשים נחותות מבחינה רוחנית, שיכולתן השכלית דלה ושכשרונותיהן מוגבלים, יש בהחלט על מה להסתמך בספרות חז"ל. למען האמת, הדעה הזו שכיחה ביותר, שלא לומר המיינסטרים, בקרב קדמונינו - מ"נשים דעתן קלה" ועד "שלא עשני אישה", מ"אל תרבה שיחה עם האישה" עד "יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים". הטיעון האפולוגטי הנפוץ, לפיו הדברים נאמרו דווקא מתוך הערכה ל"מעלתה המיוחדת של האישה", לא מחזיק מים ומתנפץ בקול גיחוך גדול על סלעי ההקלטה שפורסמה אתמול. בזה אגב אינם שונים חכמינו מכל חכמי העולם הקדום שהחזיקו בתפיסות די דומות. למען האמת, חלק מהם עדיין מחזיקים...
השאלה היא - כיצד ינהג האדם המודרני, החי בעולם שבו התודעה התהפכה מקצה לקצה, נוכח דברי חז"ל הללו? כיצד יתייחס לדברי חכמים אדם הרואה ביחס משפיל כלפי נשים עוולה מוסרית?
אפשרות אחת היא לזרוק הכל. לומר "אם הגמרא אומרת כך, אין לי חלק בה".
אפשרות שניה היא לאמץ הכל. לומר "אם הגמרא אומרת כך, סימן שזו האמת".
שתי הדעות הללו כה שונות אך כה דומות. שתיהן מתייחסות לדברי חכמים באופן שבלוני ופשטני, מתעלמות מהרקע התרבותי ומההקשר ההיסטורי, מהעומק הרוחני ומהמסר הסמוי. שתיהן מבזות את התורה ביזיון שאין כמותו, והופכות את היהדות כולה לעלובה ונבובה. שתיהן מוותרות לעצמן - הראשונה על המסורת, השניה על המוסר. שתי מילים כה דומות במצלול.
לא רוצה בלי מסורת, לא רוצה בלי מוסר.
שלושה מפתחות מסורים בידינו כדי לסלול דרך שלישית בין שתי הדרכים הרעות הללו. דרך שמבקשת לדבוק במסורת קדמונינו בלי לאבד את המצפון -
א. לעבור מ"חז"ל" ל"חכמים" - עבור רבים מאיתנו כדי להיחשב "ח" עליך להיות "ז"ל". תנועת ההתבטלות המוחלטת כלפי כל חכמי הדורות הקודמים, גוררת זלזול סמוי בחכמה האדירה האצורה בחידושים של חכמי (וחכמות) דורנו.
ב. לא להפוך את התורה שבעל פה לתורה שבכתב - הדבקות הקראית שהתפתחה בחוגים רבים בדברי חכמים, גורמת לאובדן היסוד הדינמי של התורה שבעל פה. זה שאמון על החיבור המתמיד שבין האמת האלוהית הנצחית למציאות האנושית המשתנה ללא הרף.
ג. החשוב מכולם - לא לוותר על שיקול הדעת ולא להשתיק את האינסטינקט המוסרי. וכדברי האבן עזרא -
"כי לא ניתנה תורה לאשר אין דעת לו,
והמלאך בין אדם ובין אלוהיו הוא שכלו"


שבת שלום
   ג'ף

* לא בפעם הראשונה



Show more reactions




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה